Friday 21 September 2012

مجید امجد کو سمجھنے کے لیے،مظہرفریدی،الزبیر اردو اکیڈمی پہاول پور 2

 اس انکارکے بعدعلامہ اقبال یادآتے ہے۔اقبال کاشکوہ یادآتاہے۔شاعراقبال کے حضورپھرمحبت کا نذرانہ پیش کرتاہے۔
                                ثبت لوحِ جہاں پہ نام اس کا                         
زندۂ جاوداں کلا م اس کا
                لیکن اقبال بھی اس دنیا میں نہ رہا۔ہرچیزفانی ہے،تولمحات فانی کاذکرضروری ہوجاتا ہے۔لیکن کچھ لمحات ایسے ہوتے ہیں جوبھلائے نہیں بھولتے ہیں۔
مگروہ وقت جب تیرہ خلا میں                         ستاروں کی نظرگم ہورہی تھی
اوراس دم میری آغوشِ گنہ میں                   قیامت کی جوانی سورہی تھی
ایسے میں تغیرِعمل کا شادیانہ بجتاہے۔شومئی تقدیرکا گلہ یاتدبیرکی ناکامی کاماتم نہیں بلک "نفیرعمل "میں"نوجوانان وطن !آکوئی کام کریں" کاسندیسہ ہے۔لیکن سرِبام مرکزِحسن کی طرف نگاہ بے ارادہ بھی اٹھ ہی جاتی ہے۔کیوں کہ وہاں اک پیامِ خموش منتظرہے۔ جو دامنِ دل کوتھامنے کی ناکام کوشش کرتاہے۔دوسری طرف اک التماس ہے۔
                                ع           جوانی کے اک خواب سے کھیلنے دے
لیکن زنداں کادرکھلتا ہے۔قیدی سے ملاقات ہوتی ہے۔ شاعرقیدی سے ہم کلام ہے۔
کہ زنجیرکی کڑیاںزندگی کی الجھنوں کے سلسلے کی طرح ہیں اور:
                ع           بیڑیاں ،قیدی!ترے پاؤں میں ہیں تاگے نہیں
قیدمیں خوابوں پرتوپابندی نہیں لگائی جاسکتی ۔اچانک ایک آواز،ایک سپنا،اسے بے چین کردیتا ہے۔کون؟کون ہوتم؟لیکن وہ توایک سپناتھا۔
                                میں اس شکل موہوم کوڈھونڈتاہوں
                                میں اس سرِمکتوم کوڈھونڈتاہوں
یوں زندگی کی تلاش شروع ہوتی ہے۔"شاعر"ے ملاقات ہوتی ہے۔یاپھرخودکلامی :
                                یہ محلوں یہ تختوں،یہ تاجوں کی دنیا
                                گناہوں میں لتھڑے رواجوں کی دنیا
                                محبت کے دشمن سماجوں کی دنیا
                بقول ڈاکٹرخواجہ محمد زکریّا،ساحرلدھیانوی کے مشہورگیت کے بعض مصرعے اس بند سے ماخوذ ہیں۔اورمیرے نزدیک پوری نظم کاخیال اسی نظم سے مستعارہے۔اس بندمیں " گناہوں میں لتھڑے رواج "   کیاخوب صورت ترکیب ہے۔رواج فردکوکس طرح بے دست وپا کردیتے ہیں۔ اورپھر:
                                میری عمربیتی چلی جا رہی ہے
                                دوگھڑیوں کی چھاں ڈھلی جارہی ہے
                                ذراسی یہ بتی جلی جا رہی ہے
 زندگی کوبتی سے تشبہیہ دینا ،مجیدامجدہی کا فن ہے۔بتی کا جلنا،زندگی کا گھٹنا اور حدتِ غم یاآتشِ سوزاں جیساتلازمہ تراشاگیاہے۔بتی بجھی،زندگی ہونے سے نہ ہونے کی سرحد میں داخل ہوگئی۔بہارکی پون رت نے پہلی کلی کوکھلا دیا۔آبشاروں کی راگنیاں جاگیں ۔خوشبو نے خمارکا عالم کردیا۔اورشاعرِبے نشان پابہ گل،اپنی تہی دامانی کے باوجودیہ پہلا پھول ،
حسن محبوب کی خدمت میں بھیجتاہے۔یہ پھول کیاہے؟
                                کومل سا،مسکراتاہوا،مشک بارپھول
                                پروردگارِعشق کا یہ بے زباں رسول
                پروردگارِعشق اوربے زباںرسول کی تراکیب مجیدامجدکے فن کوایک قدم اور آگے بڑھاتی ہیں ۔عشق کاراز،اورقاصدکی خاموشی،لیکن اگرقاصدپھول ہوتوپھرگویائی شرما جائے۔ تقریرفداہو، سکوت باتیںکرے۔یہ پھول،بھولے بسرے دنوں کی یادتازہ کرنے کا اک بہانہ ہے۔کیوں کہ:
                                وہ دیکھ پوپھٹی ،کٹی رات اضطراب کی
                                اچھلی خطِ افق سے صراحی شراب کی
خطِ افق سے شراب کی صراحی کااچھلنا،زندگی کی عجب تأویل ہے۔اضطراب کی رات کا کٹنااورصبح کا اجالاہونا۔اس کی تشبہیہ اس خوب صورت اندازمیں غالباً اس سے پہلے نہیں دی گئی۔  سامنے زندگی کے ہمہمے ہیں۔نئے سفرکی ابتداہوتی ہے۔ریل کاسفرشروع ہوتاہے۔اورشاعرریل سے زندگی اورمتعلقاتِ زندگی کا نظارہ کرتاہے۔نظم کامجموعی تأثر دماغ کی بجائے دل پرہوتاہے، جو روح کے تاروں کوچھیڑدیتاہے۔
                                کنواں بن میں بربادسااک پڑاہے
                                                کسی یادِرنگیں میں ڈوباہواہے
                                کشش ہے فسوں ہے نہ جانے وہ کیاہے
                                                جوگاڑی کوکھینچے لےے جارہا ہے
لیکن یہ مناظراسے’ میراسکھ بھرادیس جھنگ آگیاہے‘،کی خوش خبری دیتے ہیں ۔ سفر کے فسوں نے نہ صرف گاڑی پرقبضہ کررکھاہے۔بلکہ شاعرکی تمام رگیں بھی کھنچی ہوئی ہیں۔ دیس، جھنگ کے آتے ہی روح پراطمینان کی پریاں اترتی ہیں۔اوروطن میں آنے کے بعد شاعران دیکھی زنجیروں میں جکڑاجاتاہے۔کیوں کہ"بھلا کران آنکھوں کااشارہ جانہیں سکتا" حالاں کہ اسے آفاق کی پہنایاں آوازدیتی ہیں اوراسے یہ احساس بھی ہے۔یہ سچ ہے’ اپنے جوہر کھورہا ہوں دیس میں رہ کروجہ وہ ملتجی آنکھوں کی حیرانی اوراشک فشانی ہے۔ شاعرکی دنیامیں انقلاب برپاہوتا ہے۔آہوں سے روح کی اگنی کی بھبھک جاتی رہتی ہے۔ تخیل کی رنگیں دنیا نے جوپردہ رخِ ہستی پرڈال رکھاتھا،اٹھنے لگتاہے۔بادِصباکے جھونکے دل کے شعلوں کوہوادیتے ہیں۔ غنچوں کاتبسم ،رونے کاسبب بن جاتاہے۔اگرچہ یہ بات ماننے کے باوجودکہ:
                                چاندکی قاش سے ماتھے کی صباحت !سچ ہے
                                پھول کی طرح حسین چہرے کی رنگت !سچ ہے
لیکن شاعرپریہ رازکھل چکاہے کہ :
                حسن اک دھوکاہے اورعشق بھی خودبھول ہے اک
                                تتلی کیوں گل پہ گرے تتلی ہی خودپھول ہے اک
یوں شاعرغزالی آنکھوں کااشارہ بھول جاتاہے۔لیکن روح اسیرِفریبِ محبت ہے۔اس لئے کہہ اٹھتاہے۔
                ع           یہیں پہ رہنے دے صیادآشیانہ میرا
                کیوں کہ اسی جگہ شاعرسوزِمحبت کے طلسم میں گرفتارہواتھا۔اس لئے اس ٹھکانے سے جانانہیں چاہتا۔اس اعتراف کے ساتھ کہ وہ ایک تنکاجس پراس ٹھکانے اورخوشی کی بنیاد ہے،اسی کے چمن سے چرایاہواہے۔لیکن درگزرکی درخواست کرتاہے۔کہ آج کے بعدمیں اپنی زبان نہ کھولوں گا۔
                                اندھیرے میں کوئی پتہ جوسرسرا  تا  ہے
                                تواب بھی راتوں کودل میراچونک جاتاہے
                                سمجھتا ہوں و ہ مراہم سرورآتاہے
                                                                ہے جس کی ایک امانت یہ آشیانہ مرا
                                                                یہ ٹوٹی ٹہنی پہ بربادسا ٹھکانہ مرا
                لیکن امیدکا ستارہ نہیں چمکتااوریہ نوا،تشنج آمیزبے بسی بن جاتی ہے،لیکن دل ہے کہ مانتانہیں۔اسے ابھی تک انتظارہے۔
                                وہ دیکھ !شا خیں ہلی ہیں ۔وہ آرہا ہوگا
                                حسین کلیاں کھلی ہیں ۔وہ آرہا ہوگا
                                رتیں رتوں سے ملی ہیں۔وہ آرہا ہوگا
                                                                یہیں ،ادھرہی،وہ سکھ سنگتی پرانامرا
                                                                یہیں پہ رہنے دے صیاد،آشیانہ مرا
کوئی نہ کوئی بہانہ،اس کے قدم روک لیتاہے۔اورشاعرپھرصیادکے سامنے بے بس ہوجاتا ہے۔لیکن کون لوٹ کے آتاہے۔یہاںتک کہ بیساکھ آجاتاہے(یہ ساون رت ہے ۔ اس رت میں پون پودوں کونیاحسن دیتی ہے۔غنچے کھلتے ہیں،کلیاں مسکراتی ہیں) ۔فصلیں کٹتی ہیں۔یہ رت دہقان کے سوئے بخت کی انگڑائیوں کی رت ہے۔بخت بیدارہوتاہے ۔ دھیمے قہقہے اورشہنائیوں کی گونج سے رستے جاگ اٹھتے ہیں کہ صبحِ جدائی آجاتی ہے۔
                ع           وہ رات سہانی بیت چکی ،آپہنچی صبحِ جدائی ہے
 وصل کے بعدفراق کا لمحہ ،کیوں کہ نظام زندگی اسی سے عبارت ہے۔
                جاتاہوں،اجازت !وہ دیکھوغرفے سے شعاعیں جھلکی ہیں
                                پگھلے ہوئے سونے کی لہریں مینائے شفق سے چھلکی ہیں
غرفے سے شعاعوں کا جھلکنا،مینائے شفق کے بعداسے پگھلے ہوئے سونے کی لہروں سے تشبہیہ دینااورنئی ترکیب بنانا۔کمال فن کی دلیل ہے۔مجیدامجدکی زبان پردسترس اورہر اچھوتے خیال کوآسانی کے ساتھ موزوںالفاظ میں بیان کرنے کا ملکہ حیرت انگیزہے۔یوں مجیدامجد تراکیب کا جہاں معنی آبادکرتاہے۔صبح جدائی کی اصل وجہ تنگ دستی ہے۔اوردنیاکی اندھیری گھاٹی میں ٹھوکریں کھانے کی مجبوری ہے۔
                شاہِ وقت کے لئے ایک عام آدمی کی کوئی حیثیت نہیں۔یہیں سے قیصریت کی ایک جھلک نظرآتی ہے۔اس نظم کے بارے میں بلال زبیری کہتے ہیں۔اس زمانے (۱۹۳۴ء)میں اخبارات کے صفحۂ اول پرقومی نظمیں شائع کی جاتی تھیں۔
                امجدمرحوم نے عروج کے صفحۂ اول کے لئے نظم لکھی اورکاتب کودے کر لاہورایک مشاعرہ میں شمولیت کے لئے چلے گئے۔مگرکاتب سے وہ نظم گم ہوگئی ۔کاتب کو احساس تھا کہ نظم کے بغیرپرچہ چھپ گیاتوجواب طلبی ہوگی۔اس نے مجیدامجدکے کاغذات میں سے ایک اورنظم جوباغیانہ قسم کی تھی نکال کرچھاپ دی۔اس کاعنوان قیصریت تھا۔عروج شائع ہواسرکاری حلقوں میں کہرام مچ گیا۔عروج کے دفترپرچھاپاپڑا۔پولیس نے ریکارڈقبضہ میں لے لیا۔امجد مرحوم کے وارنٹ جاری ہوئے۔یہ حوالہ اس نظم کوواضح کرنے کے لئے بیان کرناپڑا۔نظم کے تین بندہیں۔سپاہی شاہِ وقت کے فوج کے ساتھ روانہ ہوتاہے۔دوسرابنداس کی موت اوراس کی بیوی کی دوسری شادی پرہے۔بچہ ،سپاہی کا بے یارومددگارلخت جگر ،    بے در،  بے گھرہوجاتاہے۔
                تیسرے بندمیں وہی بچہ شاہ ِوقت کے درپربھیک مانگنے گیاہے،لیکن شاہ کی سواری آتی ہے،اوربچہ گھوڑوں کی ٹاپوں تلے رونداجاتاہے۔جب کہ مجبوررعایاکی ہرطرف سے یہ صداآتی ہے۔ بادشاہِ مہربان!زندہ رہے۔یوں یہ نظم ایک طمانچے کی حیثیت رکھتی ہے۔ جس کی بنا پرمجیدامجد کو اپنی نوکری سے ہاتھ دھوناپڑے۔"قیدی دوست"بھی قیدیوں کی مجبوری کی داستان ہے۔اورجب ایک قیدخانے سے دوسرے زنداں میں منتقل ہونے کی اطلاع ملتی ہے۔ اسی بہانے سے دو قیدیوں کی ملاقات کا وسیلہ بنتاہے۔یوں
                                پھرقدم رکھتے ہی ساحل پرجداہوجائیں گے
                                ازسرِ نو قیدیٔ دامِ بلاہوجائیں گے
                'آوارگان فطرت سے'ہم کلامی ہوتی ہے۔اس نظم کے تین بندہیں ،یہ نظم اپنی بناوٹ (آرٹ اورکرافٹ)  کے اعتبارسے بھی اہم ہے۔
                ع           بتابھی مجھ کوارے ہانپتے ہوئے جھونکے
مجیدامجدکے اسلوب میں ایک خاص چیز،جوخارج سے ہمدردانہ رویہ (Treatment)  پیدا کرتی ہے۔وہ مجیدامجدکا رویہ ہے۔جھونکے سے ہمدردی ہے۔اگرچہ وہ سینۂ فطرت کی آہِ آوارہ ہے۔ لیکن مامتاجیسی محبت سے جب سوال ہوتاہے۔توقاری کے دل کوبھی احساسِ محبت سے بھردیتا ہے۔اورسینئہ فطرت کی آہ ِآوارہ کی ترکیب،دل عش عش کراٹھتاہے۔ آہ،جیسے ماں کواپنے بچوں کی ہرحرکت کے بارے میں معلوم ہوتاہے۔اورفوراًبعدایک سوال کی تیری نظروں نے وہ منظر دیکھاہے؟کون سامنظر!؟دنیاکے طول وعرض کے بے شمارمناظرجھونکے کی گردِراہ بنتے رہتے ہیں ۔جب کسی کی یاداشکوں کے ہجوم کے جلومیں ایوانِ دل پرچھاتی ہے۔ اس  کے باوجودخرابِ محبت تھک کرنیندکی آغوش میں چلا جاتاہے۔سوال بظاہریہاں ختم ہوگیا ہے ؟  لیکن اصل سوال قاری کے ذہن میں پیداہوچکاہے۔کہ یہ سوال کیوں پوچھاگیا؟تووجہ تھی کہ اس نیندکے عالم میں اس خرابِ محبت پرکیاگزرتی ہے۔لا شعوراست کے دل ودماغ پرکیااثر چھوڑتاہے اورنیندمیں اس کا ردعمل کیسا ہوتاہے۔یہاں وہ محبت جورگ رگ میں سما چکی ہے۔ اس کی تصدیق کاعمل خودبخودہوجاتاہے۔
                بتابھی مجھ کوارے ہانپتے ہوئے جھونکے
                                ار ے او سینۂ فطرت کی آہِ آوارہ !
                                تری نظرنے بھی دیکھاکبھی وہ نظارہ:
                کہ لے کے اپنے جلومیں ہجوم اشکوں کے
                                کسی کی یادجب ایوانِ دل پہ چھاجائے
                                توا ک خرابِ محبت کونیندآجا ئے
یہ آوارہ جھونکا،سداکاپاجی سنی ان سنی کرکے یہ جا وہ جا۔توشاعرابدکنارسمندرکی طرف متوجہ ہوتا ہے۔اورسوال کرتاہے،تری حسیں موجیں جوشب وروز، بھیانک راگ الاپتی رہتی ہیں ۔یہ کیا اور کیوں ہیں؟کیاترے طوفان اس آگ کوبجھانے کا حوصلہ رکھتے ہیں؟،جوکسی دکھ بھرے دل میں بھڑک اٹھتی ہے۔جب جداہونے والوں کی یادماہئ بے آب کردیتی ہے،تو  لا شعوری طور پرایک ہی نام نکلتاہے۔لیکن سمندراپنے آپ میں گم ،چپ رہتاہے۔توروح سے اک ہوک اٹھتی ہے۔
                                جب ایک بچھڑے ہوئے کا پیام آتاہے
                                کسی کا روح کے ہونٹوں پہ نام آتاہے
                مندرجہ بالا بندمیں "بھیانک راگ "کی ترکیب کے بعد،روح کے ہونٹ کی پیکر تراشی مجیدامجدکے فن کاحصہ ہے۔ہنوزسوال شرمندہ جواب ہے۔شاعرچاندکے حسن کی طرف متوجہ ہوتا  ہے۔چاندحسیں رتوں اورحسیں چہروں کا مرکزومحور،ویرانے ، آبادی،صحرا،سمندر،پہاڑاور میدان اوروادیوں کے آنگن میں اترکر،ان کہے اوران سنے رازوں کاامیں کچھ توہی بتا۔کیا تری کرنوں کے نیلگوں سائے کبھی ایسے شہرِخموشاں میں لہرائے ،جہاں ایک بیوہ کسی قبرپرچراغ جلا کرایسی   کرب آمیز خاموشی سے تڑپی ہوکہ سونے والا بیدارہوکربے چین ،بے کل ہوگیاہو۔ مجیدامجد کااندازد یکھے۔
                جہاں پہ ایک ابھاگن نے جب جلا کے چراغ
                                کسی قبرپہ مدھم سی روشنی کی ہو!
                                توسونے والے نے بھی جاگ کرصدادی ہو
                لیکن سامنے سکوت صحراتھا۔کرب کی حدت تھی ۔مجیدامجدنے اس نظم میں زندگی کوبیوہ کے روپ میں دیکھاہے۔۔۔۔۔۔۔
باقی آئندہ

No comments: