Thursday 13 December 2012

میرااقبال.حیاتِ شاعر,مظہرفریدی


میرااقبال(حیاتِ شاعر)
۱۔نام:علامہ محمداقبال ہے۔                         ۲۔تخلص:علامہ محمد اقبال کاتخلص اقبال ہے۔
۳۔لقب: علامہ محمد اقبال کےا لقاب شاعرِمشرق،حکیم الامت اورمفکرِ  پاکستان ہیں۔
۴۔خطاب:حکومتِ برطانیہ نے انھیں "سر"کاخطاب دیا۔              ۵۔والدکانام"شیخ نورمحمد"تھا۔
۶۔والدہ کانام"امام بی بی"تھا۔                     ۷۔عربی اورفارسی "مولوی میرحسن"سے سیکھی۔
۸۔ایم اے گورنمنٹ کالج لاہورسے کیا۔     ۹۔لندن سے" بیرسڑایٹ لا"کی ڈگری حاصل کی۔
۱۰۔میونخ یونیورسٹی جرمنی سے "پی ایچ ڈی" کی ڈگری حصل کی۔
کچھ سوالات خود بھی بنائیں۔
جگنو
بنیادی تصورات:
                اللہ کی بنائی ہوئی کوئی چیز بھی حسن سے خالی نہیں ہے۔جگنو اورپروانہ دونوں ہی پتنگے ہیں لیکن خداکی  قدرت یہ ہے کہ دونوں متضاد صفات رکھتے ہیں۔جگنو روشنی رکھتاہے لیکن قربانی کاجذبہ نہیں رکھتا۔جب کہ پروانہ قربان ہوناجانتاہے لیکن روشنی پرقربان ہوتاہے۔ اس لیے دنیامیں موجودہرایک چیزمیں کوئی نہ کوئی خوبی موجودہے۔
سوال:پروانےا ورجگنومیں کیافرق ہے؟
جواب :پروانہ روشنی کو تلاش کرتاہے۔اورآخرکارروشنی کوتلاش کرکے اپنی جان قربان کردیتاہے۔یعنی پروانے میں جان  قربان  کرنے کا حوصلہ اورجذبہ موجودہے۔جب کہ جگنو خودروشنی ہے۔اسے روشنی کے لیے کسی دوسرے کے پاس جانے کی ضرورت نہیں پڑتی۔اس لیے علامہ محمداقبالؒ نے جگنوکوپروانے سے بہتربتایاہے۔چاہے روشنی کم ہے لیکن اپنی توہے۔
 سوال:دوسرے بندمیں شاعرنے قدرت کے کن کن کمالات کاتذکرہ کیاہے؟
جواب:دنیامیں اللہ نے ہرچیزکوحسن عطاکیاہے۔مثال کے طورپر
۱۔جگنو کوروشنی اورپروانے کوحرارت دی۔                                  
۲۔پرندوں کواچھی آوازدی۔
۳۔پھول کوحسن دے کرخاموش رہنے کا حکم دیا۔
۴۔ڈھلتے سورج کی وجہ سے آسمان پرسرخی ظاہرہوئی اورایک حسین منظر بن گیا۔
۵۔صبح کے منظرکومعصوم حسن دے کرشوخ دلھن کاروپ عطاکیا۔
۶۔شبنم کے قطرے کوسرخ پھول پرگراکرآئینہ بنادیا۔                   
۷۔درختوں کوسایہ اورہواؤں کواڑناسکھادیا۔
۸۔پانی میں بہنے کی صلاحیت رکھ دی اورموجوں میں بے چینی بھردی۔
۹۔جگنو کادن اس وقت شروع ہوتاہے جسے ہم رات کہتے ہیں۔کہ جگنو کے حسن کے اظہار لیے اندھیراہوناضروری ہے۔
سوال:شاعر نے سحرکوبانکی دلھن کیوں کہاہے؟
جواب:جس طرح دلھن  شوخی ومعصومیت  میں حسن کی علامت ہوتی ہے۔اسی طرح صبح کاحسن بھی شوخی اور معصومیت میں ایک الگ پہچان رکھتاہے۔دوسری بات یہ کہ لال چوڑایاشرم وحیاسے دلھن کے چہرے پرسرخی ہوتی ہے اسی طرح سبح سورج طلوع ہونے سے پہلے آسمان پرسرخی ظاہر ہوتی ہے۔اس لئے شاعر نے تشبہیہ دی ہے۔
خطاب بہ جوانانِ اسلام(نظم)
سوال :گردوں سے شاعرکی کیامرادہے؟
جواب:گردوں کے معنی ہیں "آسمان"لیکن اس شعرمیں شاعرمسلم قوم کی ترقی اوردنیاپرحکم رانی کاحوالہ دے رہاہے۔
سوال:پچھلے زمانے کے مسلمانوں کاکردارکیساتھا؟
جواب:پچھلے زمانے کے مسلمان سادہ تھے۔اورسادہ زندگی بسرکرتےتھے۔شان وشوکت کے باوجوداورحکم رانی میں بھی فقیری اوردرویشی کی زندگی بسرکرتے تھے۔اور انھوں نے دنیاکونہ صرف تہذیب وتمدن سکھایابلکہ اخلاق وکردار کاوہ اعلیٰ معیار قائمکیاکہ جس کی مثال نہیں ملتی۔
سوال:مسلمانوں نے جب اپنے آباواجدادکاطریقہ چھوڑدیاتوتوان کاکیاحشرہوا؟
جواب:جب مسلمانوں نے اپنے آباواجدادکاطریقہ چھوڑدیاتو آسمان کی بلندیوں سے زمیں کی پستیوں میں گرگئے۔اوربزرگوں کی وراثت سے بھی محروم ہوگئے۔اوران کاعلمی سرمایہ بھی مغربی اقوام لے گئیں۔اس لیے مسلمان دنیامیں رسواہوگئے۔
سوال:شاعرکادل کس بات پردکھتاہے؟
جواب:اپنے آباواجدادکے علمی سرمائے کومغربی اقوام کے قبضے میں دیکھ کرشاعر کادل خون کے آنسوروتاہے۔
سوال :اس نظم میں مسلمانوں کی نوخصوصیات بیان کی گئی ہیں۔آپ ان خصوصیات کوترتیب وارنیچے لکھیے۔
جواب:     ۱۔تمدن آفریں                          ۲۔خلاقِ آئینِ جہاں داری                          ۳۔جہاں گیر              ۴۔جہاں دار
۵۔جہاں بان             ۶۔جہاں آراء             ۷۔صاحبِ کردار                       ۸۔متحرک(باعمل)                  ۹۔علم کے متلاشی
سوال: شعربطورعنوان:۵۷۱ء      تا             ۷۳۶ء
جواب:   
 ؎ غرض میں کیاکہوں وہ صحرانشیں کیاتھے 
جہاں گیروجہاں داروجہاں بان وجہاں آراء
سوال:شعربطورعنوان:۷۳۷ء      تا             ۱۱۵۰ء
جواب:                
    ؎ مگروہ علم کے موتی کتابیں اپنے آباء کی                                          
جودیکھیں ان کویورپ میں تودل ہوتاہے سی پارا
سوال:شعربظورعنوان:۱۱۵۱ء        تا             ۱۴۹۲ء
جواب:                     ؎ حکومت کاتوکیاروناکہ وہ اک عارضی شے تھی                                نہیں دنیاکے آئینِ مسلًم سے کوئی چارا
سوال:شعربطورعنوان:سولھویں صدی تاحال۔
جواب:                     ؎ گنوادی ہم نے جواسلاف سے میراث پائی تھی                               ثریاسے زمیں پرآسماں نے ہم کودے مارا
(اوپروالے چاروں سوالات کی  جوابی تفصیل کتابّ میرااقبالؒ) میں پڑھیں)۔
سوال: خطاب بہ جوانانِ اسلام(نظم)میں کس شعرمیں استعارہ استعمال کیاگیاہے؟
جواب:                   
  ؎ کبھی اے نوجواں مسلم تدبربھی کیاتونے                     
وہ کیاگردوں تھاجس کاہی توٹوٹاہوااک تارا
نوٹ:اشعار کی تشریح پہلے کرائی جاچکی ہے۔
٭سچ بولنے کاانعام،اس پرایک کہانی لکھنی ہے۔کہانی لکنھا کاطریقہ بتایاہواہے۔
تشبہیہ:
کیسی خصلت(خوبی یاخامی)کی بنیاد پرکسی ایک چیزکودوسری چیزکی طرح قراردینا(سمجھنا)تشبہیہ کہلاتاہے۔
جگنو کی روشنی ہے کاشانۂ چمن میں                 
یاشمع جل رہی ہے پھولوں کی انجمن میں
اس شعر میں جگنوکوشمع سے تشبہیہ دی گئی ہے۔
صنعتِ مرأ ۃالنظیر:
کسی شعرمیں ایسے الفاظ استعمال کرنا جوایک ہی مفہوم(بات) کی وضاحت کرتے ہوں، صنعتِ مرأ ۃالنظیر کہلاتاہے۔
مثال:      
توشاہیں ہے پروازہے کام تیرا                      
ترے سامنے آسماں اوربھی ہیں
اس شعرمیں شاہین کی مناسبت سے ،پروازاورآسمان کے الفاظ استعمال کیے گئے ہیں۔
استعارہ:
لغوی معنی ادھارلینا،علم البیان میں اس سے مرادہے کہ کسی خوبی کواس طرح استعمال کرناکہ لغویمعنی اور اصطلاحی معنوں میں تشبہیہ کاتعلق ہو،استعارہ کہلاتاہے۔
مثال:      
؏کس شیرکی آمدہے کہ رں کانپ رہاہے      (رن کی معنی ہیں میدانِ جنگ)
اس شعر میں کسی بہادر)حضرتِ امام حسینؓ) کو تشبہیہ کے بغیرشیرکہاگیاہے۔یعنی اس کانام استعمال کرنے کی بجائے اسے شیر کہ دیا گیاہے۔اسے استعارہ کہتے ہیں۔
دعا
بنیادی تصور:
اے اللہ !مسلمانوں کے دل محبت اورمودًت سے بھردے۔ان میں اپنی،اپنے رسولﷺ کی اوردین کی اطاعت کاجذبہ پیداکردے۔علم کی جستجواورعمل کاشوق عطافرمادے۔اس بھٹکی ہوئی امت کوپھرسے اپنے راستے پرچلنے کی توفیق عطافرما۔اپناقرب عطاکر۔(آمین)۔
سوال:شاعراللہ تعالیٰ کوکس نا م سے مخاطب کرکے دعامانگ رہاہے؟
جواب:                     ع یارب دلِ مسلم کووہ زندہ تمنادے
شاعراللہ تعالیٰ کو"یارب"کے نام سے مخاطب کرتاہے۔یارب کے معنی ہیں پالنے والا،پروردگار۔کیوں کہ تمام جہانوں کوپالنے والاہے۔چاہے کوئی اسے مانتاہے یانہیں مانتا۔
سوال"میں بلبلِ نالاں ہوں اک اجڑے گلِستاں کا"سے شاعرکی کیامرادہے؟
جواب:                     ع میں بلبلِ نالاں ہوں اک اجڑے گلستاں کا
شاعر نے اپنے آپ کوایک خزاں رسیدہ(اجڑاگلستاں)کابلبل کہاہے۔بلبلِ نالاں سے مراد خودشاعرہے۔اوراجڑے گلستاں سے مراد زوال پذیرمسلم امت ہے۔بلبلِ نالاں ایک استعارہ ہے۔اسی طرح اجڑاگلستاں بھی اک استعارہ ہے۔
سوال:نظم دعامیں کن کن اشعارمیں صنعتِ تضادپائی جا؂تی ہے؟
جواب ۔              ؂    
پھروادیٔ فاراں کے ہرذرے کوچمکادے                    
پھرشوقِ تماشادے،پھرذوقِ تقاضادے
محرومِ تماشاکو،پھردیدۂ بینادے  
دیکھاہے جوکچھ میں نے اوروں کوبھی دکھلا
بھٹکے ہوئے آہوکوپھرسوئے حرم لے چل 
اس شہرکے خوگرکوپھروسعتِ صحرادے                    
سوال: نظم دعا میں شاعرنے کل نودعائیں مانگی ہیں؟آپ وہ دعائیں ترتیب وارلکھیں۔
جواب: :علامہ اقبالؒ نے مسلمانوں کے لیے یہ دعائیں مانگی ہیں۔
۱۔زندہ تمنا                                ۲۔دل کی زندگی                         ۳۔روح کی بے چینی                    ۴۔وادیٔ فاراں کے ہرذرے کوچمکانا(مسلمانوں کوپھرعروج دینا)                     ۵۔دیکھنے کاشوق                         ۶۔مانگنے کی لگن                         ۷۔جوکچھ اس(شاعر)نے دیکھاہے اوروں کوبھی دکھانے کی خواہش                               ۸۔بھٹکی ہوئی مسلم امت کوایک مرکزپراکٹھاکردے۔                   ۹۔شہرکے عادی کوصحراکی مشکلات برداشت کرنے کاحوصلہ۔
سوال:نظم  دعاکے وہ اشعارلکھیں جن میں ایک سے زیادہ دعائیں مانگی گئی ہیں۔
جواب:                     پھروادیٔ فاراں کے ہرذرے کوچمکادے                         پھرشوقِ تماشادے،پھرذوقِ تقاضادے
 یارب دلِ مسلم کووہ زندہ تمنادے                       جوقلب کوگرمادے،جوروح کوتڑپادے
پھروادیٔ فاراں کے ہرذرے کوچمکادے                        پھوشوقِ تماشادے،پھرذوقِ تقاضادے
سوال:نظم دعاکاوہ شعرلکھیں جس میں استعارہ استعمال کیاگیاہے۔
جواب:                     میں بلبلِ نالاں ہوں اک اجڑے گلستاں کا
                                تاثیرکاسائل ہوں ،محتاج کوداتادے
بلبلِ نالاں،شاعرنے اپنے لیے استعمال کیاہے۔اوراجڑے گلستاں ،زوال پذیرامت کے لیے استعمال کیاہے۔
جوابِ شکوہ
سوال پہلے بندمیں مسلمانوں کوکس چیزکاطعنہ دیاگیاہے؟
جواب:اے مسلمانو!تم دعویٰ کرتے ہوکہ ہم مسلمان ہیں۔پوری "نظم شکوہ"کوسامنے رکھ کر،لیکن تم کہیں سے،اورکسی بھی عمل سے مسلمان دکھائی نہیں دیتے ہو۔تمھاری شکل وصورت عیسائیوں جیسی،تمھاری معاشرت ہندوؤں جیسی،تمھارے عمل دیکھ کریہودی شرمندہ (بہت برے)ہوجاتے ہیں۔تم اپنے آپ کومسلمان کہلوانے کی بجائے،سید،مرزااورافغانی کہلواناپسندکرتے ہو۔اب کوئی چیزتمھاری اپنی نہیں پھرتم کیسے مسلمان ہو۔لہٰذامسلمان دنیامیں نہیں رہے اورتم کچھ اورتوہوسکتے ہومگرمسلمان نہیں ہے۔
سوال:دوسرے بندمیں پچھلے دورکے مسلمانوں کی کیا خوبیاں بیان کی گئی ہیں؟
جواب:پچھلے دور کے مسمان کی مندرجہ ذیل خوبیاں بیان کی گئی ہیں۔
۱۔کفر(جھوٹ)کے لیے مسلمان ننگی تلوارتھے۔                           ۲۔اس کی زندگی بہترین عمل کانمونہ تھی۔
۳۔وہ اپنے آپ پر بھروسہ کرتاتھا۔                                             ۴۔وہ خداسے ڈرتاتھا،دنیاسے نہیں۔
سوال نمبر۳۔تیسرے بندمیں مسلمانوں کی کیاخامیاں بیان کی گئی ہیں۔
جواب۔    ۱۔ہرکسی نے سستی اورکاہلی کواپنارکھاہے۔                  
 ۲۔حضرتِ علیؓ جیسافقر ،تم میں نہیں ہے۔                    
۳۔حضرتِ عثمانؓ جیسی غنا(سخاوت) تم میں نہیں ہے۔                   
 ۴۔تمھیں اپنے آباواجدادسے کوئی واسطہ(تعلق)نہیں ہے۔
سوال:جوابِ شکوہ کے بند نمبرایک سے خیالات کی مددسے کہانی لکھنا۔
عام مشہورہے کہ مسلمان دنیاسے ختم ہوچکے ہیں۔توکیاکبھی مسلمان دنیامیں موجودتھے؟کیوں کہ تمھاری شکل عیسائیوں جیسی،تمھاری معاشرت(رہن سہن)ہندوؤں جیسا اورتمھاراکرداریہودیوں سے بھی بدترہے۔تم ذات پات اوربرادریوں(قبیلوں)میں بٹ کرسید،مرزااورافغانی کہلواناپسندکرتےہو۔تم سب کچھ بنے مگرتم میں مسلمانوں والی کون سی خوبی ہے؟
کہانی:
ایک جدیداورنئے خیالات کادل دادہ نوجوان مسلم بڑے فخریہ اندازمیں یہ کہہ رہاتھا"ہم مسلمان دنیاکی عظیم ترین قوم ہیں۔ہمارے آباواجدادنے دنیاکے ہونے میں حکومت کی ہے۔"ہم اللہ کے نائب ہیں۔خلیفۃ اللہ ہیں۔مسجودِ ملائک ہیں۔بہترین امت ہیں۔احسن التقویم ہیں۔اچانک اس کے ضمیرنے اسے جھنجھوڑا،اے ناداں!ٹھر،ذراسوچ،مسلم قوم وملت پرنازکرنے سے پہلے یہ توسوچ لےکہ مسلمانوں والی کون سی خوبی تجھ میں موجودہے۔یون دل ودماغ میں ایک جنگ چھڑگئی اورمکا لمہ ہونے لگا۔دل نے کہا،اگرمسلمان ہوتو،تمھارااخلاق، کردار، افکار اورتہذیب وتمدن مسلمانوں والاہوگا۔تمھارااٹھنا بیٹھنا،کھانا پینا،چلناپھرنا، پہنناسونا،عادات واطوار،رسومات،خیالات،تقافت،کلچر،مسلمانوں والاہو گا۔لیکن مجھے توتمھاری کوئی چیز بھی دکھائی نہیں دیتی۔قول وفعل غیرمسلموں سے بدترہے۔امارت واقتدارکے نشے میں کھوکرتم دنیادار بن چکے ہو۔اپنے آپ کومسلمان کہلوانے کی بجائے سید،مرزااورافغانی کہلوانے میں فخرمحسوس کرتے ہو۔ذراسوچو!تم مسلمان ہو۔ذہن میں ایک ہل چل مچی،دماغ کے پاس نہ کوئی دلیل ،نہ جواب۔لہٰذا دل سے معذرت کی اورتوبہ کاطالب ہوا۔میں اپنے اندراپنے اسلاف کے اخلاق وکردار کے عمل کورائج کرکے دکھاؤں گا۔اورایک سچامسلمان بنوں گا(آمین)۔
سوال:جوابِ شکوہ کے بند نمبردو سے خیالات کی مددسے کہانی لکھنا۔
جواب۔
سوال:      ع            "ہرمسلماں رگِ باطل کے لیے نشترتھا"
بتائیے اس مصرعے میں کن چیزوں کواستعارۃًاستعمال کیاگیاہے۔
جواب:     ۱۔        رگِ باطل                کفر           ۲۔نَشتر                     مسلمان
کیوں کہ مسلمان کفر کے لیے خنجریاتلوار کی حیثیت رکھتاہے۔اس لیے یہ استعارہ استعمال کیاگیاہے۔

No comments: